لقمه های پنیری

هر چقدر هم که تلاش کنیم و سفره های افطار رنگین رو آماده کنیم ولی هیچ چیزی به اندازه یک لقمه نان و پنیر، کنار یک لیوان چای دلنشین نیست و مزه نمی دهد.

 

موادلازم:

آرد: به میزان لازم حدود 450 گرم
مایه خمیر: 7 گرم
تخم مرغ: 1 عدد
روغن مایع: 100 میلی لیتر
ماست: 50 گرم
آب ولرم: 125 میلی لیتر
نمک: 1 قاشق چای خوری
شکر: 1 قاشق چای خوری
پنیر خامه ای و مغز گردو و سبزی معطر: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا مایه خمیر را عمل می آوریم. آب ولرم (آب 37 درجه سانتی گراد طوری که انگشت ما احساس گرما بکند، اما نسوزد) را با 1 قاشق چای خوری شکر مخلوط می کنیم. بعد مایه خمیر را اضافه می کنیم کمی با قاشق مخلوط کرده و روی آن را می پوشانیم و می گذاریم تا عمل بیاید (حدود 5 دقیقه).

  

در ظرفی تخم مرغ را می ریزیم با مفتول دستی یا چنگال کمی می زنیم در حدی که زرده و سفیده مخلوط شود کافی است.

بعد ماست، روغن مایع، نمک را اضافه کرده و مواد را مخلوط می کنیم.

زمانی که مواد با هم مخلوط شدندف مقداری از آرد را اضافه می کنیم.

بعد خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم بعد 2/3 از آرد را اضافه می کنیم و سپس شروع  به  گرفتن خمیرمی کنیم  . کم کم ما بقی آرد را اضافه می کنیم وقتی خمیر به حدی رسید که به دست نچسبد ولی کمی گیر داشته باشد کافی است بعد از این باید خمیر را به مدت چند دقیقه (حدود 5 دقیقه ) ورز می دهیم. ورز دادن هم باید به این صورت باشد که  با کف دست خمیر را ورز بدهیم نباید خیلی به خمیر فشار وارد کنیم در این صورت چسب خمیر از بین می رود و باعث می شود آرد زیادی استفاده کنیم و نان ما خشک شود.

   

بعد خمیر را در ظرفی که هم از طول و هم از عرض گنجایش دو برابر شدن خمیر را دارد، قرار می دهیم و روی آن را  بوسیله سلیفون که روی آن را با چاقو چند سوراخ ایجاد کردیم یا بوسیله پارچه مرطوب ، می پوشانیم. و می گذاریم تا حجم خمیر دو برابر شود. زمان آن بستگی به گرمای محیط دارد. محیط گرم باشد در زمان کوتاه تری حجم آن تغییر می کند.بعد از اینکه خمیر استراحت کرد و حجم آن دو برابر شد با پنجه دست چند ضربه به خمیر می زنیم و پف خمیر را می خوابانیم . بعد خمیر را به مدت 30 ثانیه ورز می دهیم .

سپس از خمیر چانه های 25 گرمی بر می داریم. یه مقدار از مخلوط پنیر و سبزی و گردو داخل آن می گذاریم و خمیر را می پیچیم و داخل ظرف های تارت کوچک یا قالب مافین قرار می دهیم.

   

 می توان یک تکه از خمیر برداشت و آن را به قطر 4-3 میلی متر باز کرده و با قالب گرد قالب بزنیم. از مواد پنیر در وسط آن قرار می دهیم و از چهار طرف با چاقو از مرکز به سمت بیرون  برش می زنیم . بعد دو قسمت روبروی هم را به سمت مرکز می آوریم بعد دو تای کناری را به سمت مرکز می آوریم. از آب یا سفیده تخم مرغ می توان برای چسباندن خمیر به هم استفاده کرد.

   

   

روی نان ها را می پو شانیم و می گذاریم به مدت 20 دقیقه استراحت کند.  بعد یک زرده تخم مرغ را با چنگال کمی هم می زنیم و با قلمو بر روی نان ها می کشیم. دقت کنیم که با فشار قلمو نکشیم چون ممکن است پف خمیر بخوابد . سپس می توان برای تزیین کمی کنجد روی آن بریزیم و بعد در فری که از قبل  با دمای 200 درجه سانتی گراد در فر گازی و دمای 180 درجه سانتی گراد در فر برقی گرم شده است قرار می دهیم ، تا زمانی که روی نان ها طلایی شود.

اشتراک گذاری :

برچسب ها :

, ,

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب تصادفی :

فهرست
fa فارسی
X