نان خرمایی

نان خرمایی، یک نان مناسب برای افطار می باشد.

 


مواد لازم برای خمیر:

آرد: حدود 4 پیمانه
نمک: ½ قاشق چای خوری
تخم مرغ: 2 عدد
کره: 125 گرم
شیر ولرم: 250 میلی لیتر
خمیر مایه: 1 قاشق سوپ خوری
شکر: 100 گرم

مواد لازم میانی خمیر:

رطب هسته گرفته شده: 300 گرم
پودر مغز گردو: 2 قاشق سوپ خوری
آب: 4 قاشق سوپ خوری
دارچین: 1 قاشق چای خوری

مواد لازم برای رومال:

زرده تخم مرغ: 1 عدد
شیر: 1 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه:

1 قاشق غذا خوری از شکر، 1 غذاخوری از آرد و خمیر مایه خشک فوری را مخلوط می کنیم. سپس 125 میلی لیتر از شیر ولرم را به آن اضافه کرده و روی آن را پوشانده و اجازه می دهیم در دمای آشپزخانه عمل بیاید.

   

کره که به دمای محیط رسیده باشد را به همرا شکر حدود 5-4 دقیقه با همزن برقی می زنیم.

سپس تخم مرغ ها را اضافه کرده و حدود 1 دقیقه هم می زنیم.

بعد مابقی شیر ولرم را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. مقداری از آرد را به همراه نمک اضافه می کنیم و 1 دقیقه هم می زنیم.

خمیر مایه عمل آمده را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس ما بقی آرد را کم کم اضافه می کنیم تا جایی که یک خمیر نرم و لطیف که چسبندگی کمی داشته باشد، بدست آید.

خمیر را به مدت 5-4 دقیقه ورز می دهیم و یا اینکه آن را صد مرتبه داخل ظرف می زنیم. سپس خمیر را داخل ظرفی که گنجایش دو برابر شدن خمیر را داشته باشد، قرار می دهیم. روی ظرف را سلیفون کشیده و با چاقو روی آن چند سوراخ ایجاد می کنیم. اجازه می دهیم خمیر در محیط آشپزخانه استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.

رطب هسته گرفته شده را به همراه آب روی حرارت قرار داده و مخلوط می کنیم. زمانی که آب به خورد رطب رفت، پودر دارچین و پودر مغز گردو را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. و آن را از روی حرارت بر می داریم. و اجازه می دهیم کمی خنک شود، سپس آن را به 12 قسمت مساوی تقسیم کرده و آنها را گرد می کنیم.

   

بعد از اینکه حجم خمیر دو برابر شد، کمی خمیر را ورز می دهیم. سپس آن را به 12 قسمت مساوی تقسیم می کنیم. یک تکه از خمیر را برداشته کمی در دست باز می کنیم و سپس یک عدد از توپک های خرما را در وسط آن گذاشته و می بندیم.
سپس خمیر را به قطر 12 سانتی متر باز می کنیم. خمیر را به شکل زیر برش داده و دو طرف خمیر را به هم بافته و سپس رول کرده و در قالب مافین قرار می دهیم. اگر از کپسول داخل قالب مافین استفاده می کنید، نیاز به چرب کردن ندارد. در غیر این طورت قالب را با روغن جامد چرب کرده و آرد پاشی می کنیم.

   

روی خمیر های آماده را با پارچه نازکی پوشانده و اجازه می دهیم در محیط آشپزخانه حدود 20- 15 دقیقه استراحت کند. سپس یک عدد زرده تخم مرغ و شیر را مخلوط کرده و به آرامی روی نان ها را رومال می کشیم. سپس در فری که با دمای 180 درجه سانتی گراد از یک ربع قبل گرم شده باشد، به مدت 30- 25 دقیقه قرار می دهیم.

اشتراک گذاری :

برچسب ها :

, , ,

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب تصادفی :

فهرست
fa فارسی
X