عدس پلو

imageedit_6_5887833867

عدس پلو، از جمله های غذاهای پر طرفدار می باشد که در مراسم های مذهبی هم طبخ می شود. این پلو را به روش های مختلف درست می کنند. در اینجا به یکی از این روش ها اشاره می کنم.

مواد لازم:

برنج: 4 پیمانه
عدس: 2-1/5 پیمانه
گوشت چرخ کرده: 400 گرم
پیاز: یک عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری
کشمش پلویی: 1 پیمانه
نمک، فلفل و زعفران دم کرده: به میزان لازم

imageedit__6729678332

طرز تهیه:

میزان عدس بستگی به ذائقه خودتون دارد. برای هر 2 پیمانه برنج، 2/3 پیمانه یا یک پیمانه عدس نیاز می باشد. عدس را نیم ساعت با آب ولرم خیس می کنیم. بعد عدس را با آب کافی روی حرارت متوسط با درب بسته گذاشته تا بپزد. بهتر است مقداری نمک هم به آن اضافه کنید.
برنج را از قبل خیس کرده و سپس آن را آبکش می کنیم. در مرحله آخر جوش خوردن برنج، عدس را به آن اضافه کرده و بعد برنج را آبکش می کنیم. در قابلمه مقداری روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر سیب زمینی و یا نان را گذاشته، مقداری زعفران آب کرده روی آن می ریزیم. بعد مخلوط برنج و عدس آبکش کردهف را داخل ظرف ریخته و روی آن مقداری روغن می ریزیم. سپس برنج را به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت با حرارت ملایم دم می گذاریم. بهتر است ابتدا حرارت زیر قابلمه متوسط باشد تا برنج بخار کند، سپس حرارت را کم می کنیم.

imageedit_1_8289902128

پیاز نگینی خرد شده را با مقداری روغن تفت داده تا سبک شود. بعد از اینکه سبک شد، مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و آن را سرخ می کنیم.

imageedit_2_4621089786

سپس گوشت چرخ کرده را به همراه فلفل سیاه و مقداری پودر زیره سبز اضافه کرده و تفت می دهیم.

imageedit_3_2397007811

بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند. سپس ¼ لیوان آب اضافه کرده و اجازه می دهیم تا با حرارت ملایم گوشت بپزد و سس غلیظ شود. در آخر نمک آن را اندازه می گیریم.

imageedit_4_7375393852

کشمش پلویی را پاک کرده و آن را خیس می کنیم. بعد آن را شسته و در صافی ریخته تا آب اضافه آن گرفته شود. در ظرفی مقداری روغن ریخته تا داغ شود، بعد کشمش ها را اضافه کرده و ان ها را تفت می دهیم.

imageedit_5_8148577794

بعد از اینکه برنج آماده شد، مقداری از آن را زعفرانی می کنیم. در ظرف مورد نظر مقداری برنج سفید و برنج زعفرانی کشیده و روی آن را کشمش می ریزیم. مایه گوشتی را هم در کنار برنج سرو می کنیم. این غذا را می توان با ماست خیار و یا سالاد شیرازی سرو کرد.

اشتراک گذاری :

برچسب ها :

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب تصادفی :

فهرست
fa فارسی
X