باقالی پلو با ماهیچه

imageedit_7_9121371176

باقالی پلو یکی از غذاهای سنتی ایران است. و یکی از غذاهای ثابت درمهمانی ها و جشن ها می باشد. این غذا را هم با گوشت گوسفند و هم گوشت گوساله سرو می کنند. البته در بعضی مواقع با مرغ هم می توان این غذا را تهیه کرد. در این پست من به دستور تهیه باقالی پلو با ماهیچه اشاره می کنم.

مواد لازم:

برنج: 4 پیمانه
باقالی: 1/5 پیمانه
ماهیچه گوسفند: نیم کیلو
پیاز: 1 عدد
شوید خشک: حدود 5 قاشق غذاخوری
زردچوبه، فلفل سیاه: به میزان لازم
رب گوجه فرنگی : 1/5 قاشق غذاخوری

imageedit__6205298364

طرز تهیه:

باقالی را پوست گرفته و آن را دو نیم می کنیم. در ظرفی مقداری آب گذاشته تا به جوش آید. وقتی آب جوشید، حدود ½ قاشق چای خوری به آن جوش شیرین اضافه کرده و سپس باقالی ها را درون آن ریخته و اجازه می دهیم حدود 4-3 دقیقه بجوشد. سپس آن را در صافی ریخته و روی آن آب سرد می ریزیم. این کار باعث می شود رنگ باقالی در حین دم کشیدن با برنج تغییر نکند و سبز بماند و همچنین خوب پخته شود.

برنج را از قبل خیس می کنیم. برنج را داخل آب جوش می ریزیم و در این زمان آب از جوش خوردن می افتد. اجازه می دهیم آب دوباره بجوشد سپس باقالی را به آن اضافه می کنیم. بعد از اینکه برنج آماده شد، آن را آبکش می کنیم.
ته دیگ مورد نظر(من از سیب زمینی به شکل برگ استفاده کردم)، را در کف قابلمه می چینیم. مقداری روغن و کمی زعفران آب کرده روی ته دیگ می ریزیم. سپس یک لایه از مخلوط برنج و باقالی را ریخته، روی آن را مقداری شوید خشک می ریزیم و کمی مخلوط می کنیم. این کار را چند بار انجام داده تا برنج تمام شود. در آخر مقداری کره (که به لایه های نازک برش زده ایم) روی برنج گذاشته و برنج را روی حرارت قرار داده تا دم بکشد. (بهتر است ابتدا روی حرارت متوسط قرار داده تا برنج بخار کند، سپس حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم برنج دم بکشد.)

imageedit_4_2633776903 imageedit_3_5800632935 imageedit_5_9523170500

در تابه مقداری روغن ریخته واجازه می دهیم تا گرم شود. سپس پیاز نگینی خرد شده را به همراه تکه های گوشت، زردچوبه و فلفل سیاه را در آن ریخته و آن را با حرارت متوسط تفت می دهیم تا پیاز ما کاملاً سبک و نرم شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند. سپس یک لیتر آب جوش اضافه کرده و می گذاریم تا گوشت بپزد و جا بیفتد. می توان در این مرحله مقداری زعفران دم کرده و یک تکه چوب دارچین به گوشت اضافه کرد. بعد از اینکه گوشت پخت، تکه دارچین را از داخل آن بیرون آورده، نمک و آبلیمو را به آن اضافه می کنیم و بعد از اینکه چند جوش خورد ، آن را از روی حرارت بر می داریم.

imageedit_1_7837338719 imageedit_2_9171972453

این غذا را می توان با ماست و یا سالاد شیرازی سرو کرد.

imageedit_7_9121371176

اشتراک گذاری :

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب تصادفی :

فهرست
fa فارسی
X